Wijzer in geldzaken, wat kun je als medewerkersverantwoordelijke bijdragen?

Personeel/HR

Wijzer in geldzaken is een initiatief van het ministerie van Financiën. Hierin bundelen partners uit de financiële sector, de wetenschap, de overheid, onderwijs-, voorlichtings- en consumentenorganisaties hun krachten om verantwoord financieel gedrag in Nederland te bevorderen.

Financiële achterstand is géén schande

Een financiële achterstand kan immers iedereen overkomen. Langdurig ziek zijn, veranderingen in (gezamenlijk) inkomen, problemen in je privéleven, de zorg voor een familielid, het wegvallen van een partner… Het zijn allemaal situaties die ervoor kunnen zorgen dat iemand zijn rekeningen niet meer (op tijd) kan betalen. En als dat eenmaal het geval is, stapelen de problemen vaak in rap tempo snel op. Niet alleen bij de werknemer, maar ook bij jou als werkgever die al gauw zo’n slordige € 13.000 op jaarbasis kwijt is aan de financiële problemen van een werknemer met een voltijds dienstverband en een modaal inkomen. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nibud.

Noodzaak is doorgedrongen

Inmiddels zijn werkgevers wel doordrongen van de noodzaak om bij vermoeden van financiële problemen bij een medewerker, in een vroeg stadium het gesprek aan te gaan. Er zijn vandaag de dag volop hulpmiddelen beschikbaar om dit op een goede manier aan te pakken. Je vindt als hr-manager op deze website snel informatie en kunt via (gratis) workshops via Budgetcoach Groep concreet leren hoe je een open gesprek over dit gevoelige onderwerp aan kunt gaan met de betrokken collega. Ook de telefonische helpdesk, die bezet wordt door specialisten uit het vak, kan je een goede start of uitkomst bieden. Kortom, je staat er niet alleen voor. Voel je gesteund door de vele professionele partijen die je helpen om je medewerkers (en dus ook je bedrijf) financieel vitaal en gezond te houden.

Vermoed je problemen? Praat erover met je medewerker!

Een vermoeden zou voor jou als hr-manager al genoeg moeten zijn om subtiel, maar doortastend het gesprek aan te gaan. Uit de gesprekken met werknemers die op die manier geholpen zijn springt er één woord uit: opluchting. Dat is wat men voelt als de problemen eindelijk bij de kop gepakt worden. Want zelf zijn ze daar op gegeven moment niet meer toe in staat, ook vanwege schaamte en gevoel van falen. En wanneer iemand zich ziek meldt en geen post (met aanmaningen en laatste herinneringen) meer opent dan ben je als werkgever eigenlijk al te laat. Uiteindelijk is immers iedereen gebaat bij een medewerker zónder schulden. Een medewerker die bovendien goed in zijn vel zit en met veel plezier de handen uit de mouwen steekt. Uit onderzoek blijkt ook dat collega’s die op een respectvolle manier door hun werkgever geholpen zijn, veel loyaliteitsgevoel opbouwen. En dat straalt weer positief af op jullie opdrachtgevers… Kortom, cirkel rond.

Even sparren?

Even doorpraten over dit belangrijke onderwerp voor jouw hr-vakgebied? Neem contact met ons op, we helpen je graag vrijblijvend verder. Soms kan éven met iemand overleggen al een groot verschil maken richting een nieuwe start.

Landelijk Kenniscentrum financieel

Vragen na aanleiding van dit artikel?

Neem contact op met onze gratis helpdesk via 088-6220340